Sztuczna inteligencja to temat, który ostatnio bardzo często pojawia się w kontekście edukacji, czyli także naszych dzieci. Rodzice zastanawiają się, czy warto, aby ich dzieci miały styczność z tym zagadnieniem, czy może lepiej zostawić to na później. W dzisiejszych czasach, gdy technologia rozwija się w zawrotnym tempie, warto pamiętać o tym, że sztuczna inteligencja jest już teraz obecna w naszym życiu, a jej znaczenie będzie jedynie rosło w przyszłości. Dlatego warto, aby dzieci poznały ją już teraz i uczyły się z niej odpowiedzialnie korzystać.
Sztuczna inteligencja to temat, który nieustannie przyciąga uwagę ludzi na całym świecie. Coraz częściej mówi się o jej potencjale i możliwościach, ale także o zagrożeniach, jakie może przynieść. Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci były dobrze przygotowane na przyszłość i potrafiły korzystać z nowych technologii, ale czy warto je uczyć sztucznej inteligencji? Odpowiedź jest jednoznaczna – tak. Poznanie sztucznej inteligencji może przynieść wiele korzyści i warto, aby dzieci już teraz uczyły się z niej korzystać odpowiedzialnie.
Dlaczego warto uczyć dzieci sztucznej inteligencji?
Przyszłość już nadeszła. Sztuczna inteligencja jest obecna w naszym codziennym życiu bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego tak ważne jest zacząć edukować dzieci w tym zakresie już teraz, aby mogły korzystać z AI w sposób świadomy, etyczny i bezpieczny.
Uczenie się sztucznej inteligencji pozwoli dzieciom lepiej zrozumieć otaczająca nas rzeczywistość i funkcjonowanie wielu systemów, z których korzystamy na co dzień. To także świetna okazja, aby poszerzyć horyzonty i zobaczyć, jak wiele możliwości drzemie w tej technologii. Obcowanie ze sztuczną inteligencją i aktywne korzystanie z jej zasobów rozwija wiele umiejętności, takich jak kreatywne rozwiązywanie problemów, analizowanie danych, logiczne a także innowacyjne myślenie.
Dlaczego AI będzie tak ważna w życiu dzieci?
Po pierwsze, sztuczna inteligencja ma duży potencjał edukacyjny. Może przyspieszyć proces uczenia się i pomóc w rozwiązywaniu trudnych zadań. Dzieci mogą nauczyć się programowania, tworzenia algorytmów i rozwiązywania problemów, co jest bardzo cenne w dzisiejszych czasach.
Po drugie, sztuczna inteligencja jest obecna w naszym życiu na każdym kroku, dlatego ważne jest, aby dzieci już teraz nauczyły się, jak z nią działać. Według raportu “AI w polskim biznesie” z 2021 roku, aż 75% polskich firm planuje zainwestować w sztuczną inteligencję w ciągu najbliższych 2-3 lat. To oznacza, że w przyszłości umiejętność pracy z AI będzie jedną z najważniejszych kompetencji, które będzie wymagana na rynku pracy.
Po trzecie, sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści w codziennym życiu, np. poprzez ulepszanie systemów medycznych czy usprawnienie procesów w firmach. Dzieci, które będą umiały korzystać z AI, będą mogły skuteczniej i efektywniej działać w różnych dziedzinach życia.
Jak uczyć dzieci sztucznej inteligencji?
Sztuczna inteligencja to jedna z najważniejszych dziedzin technologicznych naszych czasów. Dzięki niej możliwe są liczne innowacje, które wpływają na nasze życie, takie jak inteligentni asystenci głosowi, rozpoznawanie i tworzenie obrazów i automatyzacja procesów. Jednak, jak każda technologia, AI może być wykorzystana w nieodpowiedzialny sposób.
Dlatego tak ważne jest, aby dzieci już teraz poznały sztuczną inteligencję i uczyły się, jak korzystać z niej w rozważny sposób. Poznanie podstaw sztucznej inteligencji, mechanizmów jej działania oraz sposobu jej interakcji z prawdziwym człowiekiem umożliwi im zrozumienie szerszej roli AI w naszej codzienności. Natomiast wprowadzenie dzieci w świat konkretnych narzędzi i programów wykorzystujących AI, takich jak np. chatbot ChatGPT, DALL-E do generowania obrazów czy też AI Dungedon tworzący interaktywne historie i scenariusze, pokaże im prawdziwe możliwości tej rozwijającej się technologii.
Jednym z kluczowych elementów nauki sztucznej inteligencji jest także kwestia etyki. Dzieci powinny zdawać sobie sprawę z tego, jak AI wpływa na ich życie i jakie są związane z nią zagrożenia. Ważne jest, aby nauczyć dzieci, jak korzystać z AI w sposób odpowiedzialny i przewidujący ewentualne skutki swoich działań.

Od czego zacząć naukę AI z dzieckiem?
Warto zacząć od podstaw, czyli od nauki o tym czym jest sztuczna inteligencja oraz gdzie ją wykorzystujemy, dając dziecku szerszy kontekst (od asystenta głosowego w telefonie, aż po medycynę czy przemył). Dzieci powinny nauczyć się zasad działania sztucznej inteligencji na przykładach z ich codzienności, dzięki czemu łatwiej zrozumieją jej rolę w naszym życiu. Istotne jest także rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia względem wytworów AI oraz umiejętności rozpoznawania fake newsów oraz manipulacji w sieci. Dobrze jest zachęcać dzieci do eksperymentowania z AI w kontrolowanym środowisku, w którym będzie można wskazać na potencjalne kwestie etyczne dotyczące używania nowych technologii.
Przygotowanie dzieci do wchodzenia w interakcję z AI powinno się skupić na odpowiedzialnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji, aby dzieci zrozumiały, że AI może być potężnym narzędziem, ale również wymaga odpowiedniego podejścia i umiejętności. Ważne jest, aby rozwijać w dziecku świadomość możliwości i zagrożeń związanych z AI oraz zachęcać do ciągłego poszerzania wiedzy w tej dziedzinie.
Nauka programowania jest równie ważnym elementem edukacji dzieci w zakresie sztucznej inteligencji. Dzięki programowaniu dzieci poznają podstawowe pojęcia dotyczące algorytmów oraz uczenia maszynowego, na którym opiera się wiele mechanizmów AI. W ten sposób pogłębią swoją wiedzę i zrozumienie tej technologii. Podczas nauki programowania dzieci mają okazję doświadczyć praktycznych zastosowań sztucznej inteligencji i zobaczyć, jakie korzyści niesie ze sobą. Sztuczna inteligencja może pomóc w procesie uczenia się, na przykład poprzez generowanie automatycznych podpowiedzi, zaproponowanie optymalnych rozwiązań a nawet pisanie fragmentów kodu. W ten sposób dzieci nie tylko rozwijają umiejętności programowania, ale również zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji, które będą przydatne w przyszłości. Ponadto nauka programowania, w szczególności z wykorzystaniem AI, pozwala na rozwijanie kreatywności i innowacyjności, umiejętności logicznego myślenia oraz rozwiązywania problemów.
Edukować na własną rękę, czy skorzystać z gotowych kursów dla dzieci z zakresu sztucznej inteligencji?
W internecie dostępne są różne materiały edukacyjne, filmy instruktażowe oraz kursy online, które pozwalają na poznanie podstaw sztucznej inteligencji i programowania. Jednak samodzielne uczenie dzieci, przy wykorzystaniu ograniczonych źródeł może prowadzić do niepełnego zrozumienia zagadnienia oraz braku wsparcia i porad ze strony osób, które mogą rozwiać indywidualne wątpliwości dziecka. Przede wszystkim jednak, nauka o AI we własnym zakresie nie zapewnia kontrolowanego i bezpiecznego środowiska nauki dla dzieci. Dlatego warto rozważyć zapisanie dziecka na kurs z zakresu sztucznej inteligencji, gdzie będzie miał dostęp do wiedzy dostosowanej do swoich potrzeb w tym zakresie oraz w odpowiedni sposób będzie rozwijać swoje umiejętności.
Taki kurs, dla dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 17 lat, wprowadziła właśnie Akademia PixBlocks. Zależnie od umiejętności w zakresie AI na jakich nam zależy, aby dziecko nabyło, można wybrać jeden z dwóch wariantów: PixAI na poziomie podstawowym lub pakiet PixAI łączący poziom podstawowy z zaawansowanym. W wersji obejmującej dwa poziomy, dzieci poza teorią i praktyką ze sztuczną inteligencją, mają także okazję nauczyć się podstaw programowania w języku Python i samodzielnie napisać aplikację z wykorzystaniem AI.
Zajęcia pozalekcyjne to idealna okazja, aby wprowadzić dzieci w świat sztucznej inteligencji. Dzięki temu dzieci mogą poznać podstawowe pojęcia związane z tym zagadnieniem i nauczyć się programowania prostych algorytmów. Jest to także idealna okazja, aby rozwijać kreatywność i innowacyjność dzieci.
Rozwój dziecka poza szkołą to bardzo ważny aspekt, którego nie powinno się lekceważyć. Dziecko, które uczestniczy w różnego rodzaju zajęciach pozalekcyjnych, rozwija swoje zainteresowania, umiejętności i pasje. Warto zwrócić uwagę na to, że sztuczna inteligencja to dziedzina, która zyskuje coraz większą popularność, a jednocześnie będzie miała ogromny wpływ na przyszłość naszego społeczeństwa. Dlatego już teraz warto, aby dzieci miały styczność z tym zagadnieniem i nauczyły się z niego korzystać w sposób odpowiedzialny.
Sztuczna inteligencja, a edukacja w szkole.
Niezależnie od tego czy nauczyciele aprobują czy są przeciwni sztucznej inteligencji, nie da się zatrzymać tej technologii oraz jej wejścia do świata edukacji. Wielu z nich uważa, że zamiast blokować i zakazywać AI, należy się na nią odpowiednio przygotować, a przede wszystkim nauczyć dzieci odpowiedniego myślenia o niej. Sami nauczyciele również muszą przestawić swój sposób myślenia o AI jako o narzędziu do obchodzenia systemu i ułatwiania sobie pracy, i skoncentrować się na formułowaniu kreatywnych zadań dla uczniów, dzięki którym będą mogli sprawdzać wiedzę uczniów niezależnie od tego z jakich pomocy korzystają.
Jednym z nauczycieli, którzy uważają, że edukacja związana z AI jest bardzo ważna, jest Pani Dorota Ratkowska, nauczycielka informatyki w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Lubiczu Górnym. Pani Ratkowska uważa, że “sztuczna inteligencja staje się niezwykle ważna we współczesnym świecie, a co za tym idzie, także w edukacji. Dzieje się tak, ze względu na postęp technologiczny w wielu obszarach życia ludzkiego. Łatwy i niejednokrotnie darmowy dostęp do programów wspomagających proces uczenia, sprawdzi się w szczególności wśród dzieci, które wiedzę podaną w sposób atrakcyjny wizualnie, wprost chłoną. Ponadto symulacje, wizualizacje eksperymentów pozwolą na poznanie i zrozumienie trudnych i skomplikowanych zjawisk. Reasumując, AI powinna na stałe zagościć w edukacji, ale jako narzędzie wspierające proces uczenia. Zachowanie równowagi w tej materii, jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju dzieci i młodzieży. Relacje interpersonalne, kontakt z rówieśnikami oraz interakcje z nauczycielami nie mogą zostać zastąpione przez AI”.
Co ważne, badania wskazują, że dzieci uczące się z wykorzystaniem AI rozwijają swoje umiejętności w zakresie krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, matematyki i inżynierii. Według raportu UNESCO, AI może pomóc w rozwijaniu zdolności umysłowych dzieci, takich jak zdolność do pracy w grupie, kreatywności i elastyczności myślenia.
Sztuczna inteligencja ma wiele do zaoferowania w dziedzinie edukacji, a także ma ogromne znaczenie dla rozwoju dzieci. Jak podkreśla dr Krzysztof Krzywdziński z Uniwersytety Adama Mickiewicza w Poznaniu – Nauczanie dzieci obsługi sztucznej inteligencji już teraz, jest przyszłościowym krokiem. Dzięki temu, nasze dzieci będą miały dostęp do potężnego narzędzia, które pozwoli im na rozwijanie kreatywności, zdobywanie wiedzy i odkrywanie nowych perspektyw. Badania naukowe jasno wskazują, że sztuczna inteligencja przyspiesza proces uczenia się i pozwala na wykorzystanie nowoczesnych metod dydaktycznych. Dzieciaki, które opanują obsługę AI będą lepiej przygotowane do przyszłości, a to jest kluczowe. Dlatego tak ważne jest, aby już teraz inwestować w szkolenia z zakresu AI dla dzieci i nauczanie ich odpowiedzialnego korzystania z tej nowoczesnej technologii.
Warto pamiętać także o tym, że w szerszym kontekście edukacji, AI może być wykorzystana w wielu dziedzinach, takich jak na przykład nauka języków obcych, rozwój zainteresowań oraz nauka kodowania. Dzięki niej możemy stworzyć narzędzia, które pozwolą na indywidualne podejście do uczniów, dostosowanie materiałów do ich potrzeb i preferencji czy też nauczanie w sposób bardziej interaktywny i przystępny. Już teraz istnieją platformy edukacyjne oparte na sztucznej inteligencji, które pozwalają na personalizację procesu nauczania i ułatwiają pracę nauczycielom.